Samen voor een pact voor zorg, welzijn én cultuur!

De coronacrisis die we doormaken legt zeer sterk enkele pijnpunten bloot in de maatschappij. Deze bijzondere tijden laten zich in de non-profitsector hard voelen: ofwel omdat er heel hard gewerkt moet worden in risicovolle omstandigheden, denk maar aan wie in een ziekenhuis of woonzorgcentrum werkt. In de artistieke sector viel het werk van de ene op de andere dag weg, verdween elk perspectief en moet men de creativiteit die men anders in het artistieke proces inzet, gebruiken om het hoofd boven water te houden.

Omdat we niet bij de pakken willen blijven neerzitten en het het moment is om de regeringen in ons land zo ver te krijgen echt werk te maken van goede loon- en arbeidsvoorwaarden in de hele non-profitsector, voeren we actie. Echter niet zoals we dit gewend zijn, door op straat te komen. Uit noodzaak wordt het een online actie, waarbij de afgevaardigden, leden en werknemers van de volledige non-profitsector betrokken zijn.

Ook jij kan hier een rol in spelen. Laat jouw creativiteit opnieuw de vrije loop en help ons zo samen verbeteringen te bekomen voor iedereen.

Het doel is de regeringen in ons land zover te krijgen dat er echt werk wordt gemaakt van alle problemen in de non-profitsectoren en dat onderhandelingen worden opgestart voor nieuwe akkoorden voor de hele non-profit.

De kunstensector hoort daar uiteraard ook bij. Omdat betogen en samenkomen niet kan op dit moment, willen we dat die dag zoveel mogelijk filmpjes of andere digitale weergaven gemaakt en gedeeld worden met deze boodschap :

Wij willen een groot non-profit pact, met een degelijk loon voor elke werknemer in zorg, welzijn en cultuur. Een écht plan, om de overdreven hoge werkdruk aan te pakken en meer personeel op de vloer te krijgen en meer jobs te creëren.
En een onmiddellijke stopzetting van de besparingen!

De sociale akkoorden met de Vlaamse (VIA akkoorden) en de Federale regeringen lopen tot eind dit jaar. Vanaf 2021 kunnen de nieuwe sociale akkoorden van start gaan, maar de onderhandelingen moeten nog starten. In ons non-profit pact moeten ook oplossingen zitten om de positie van kunstenaars en cultuurwerkers sterk te verbeteren. In het vorige akkoord slaagden we er onder meer in de eindejaarspremie te verdubbelen en sinds 2019 genieten ook de freelance-werknemers van deze premie.

Zie jij het zitten om tegen of op 18 juni een filmpje of iets anders te maken en te delen? Dit mag samen met collega’s, huisgenoten, sympathisanten. Want we tellen ook het aantal deelnemers.

• Alles wordt samen gevoegd in een liveblog die zal lopen van 10u tot 15u
  • Je kan de actie volgen en delen op Facebook: https://www.facebook.com/events/291580591880980/
  • In bijlage vind je meer info over onze eisen voor de kunsten.
  • actiefoto of een kort filmpje van de actie bezorg je via:
    • whatsapp op 0471/064750
    • of mail:non-profit@acv-csc.be
    • Je vermeldt de naam van je sector, de stad/gemeente en met hoeveel deelnemers je ongeveer was.
  • Alle foto’s en filmpjes verschijnen dan op www.wittewoede.be en Facebook in een liveblog. Met een grote teller geven we dan aan hoeveel deelnemers er op de actiedag zijn.

Ken je iemand die interesse heeft, aarzel niet om deze verder te verspreiden!

Doe jij ook mee? Voor vragen kan je terecht op onze website cultuurvakbond.be/contact.

Downloads: